Jak ukoić nerwy? Sprawdzone sposoby na pokonanie stresu.

stresFoter.com

Każdy z nas od czasu do czasu bywa poddenerwowany, zestresowany, lub po prostu czuje się niekomfortowo. Ponieważ dla introwertyków spokój we własnym wnętrzu jest szczególnie istotny, przedstawiamy kilka propozycji które pomogą Ci go osiągnąć, lub przynajmniej zbliżyć się do takiego stanu. Kluczem do sukcesu jest zauważenie nierównowagi we własnym ciele i umyśle i przywrócenie jej dzięki zmianie zachowania i dotychczasowych schematów myślowych.

  1. Uspokój swój oddech

Obserwuj jak zmienia się Twój oddech. Kiedy jesteś poddenerwowany, stres może powodować hiperwentylację (przyspieszenie oddechu). Zapanuj nad krótkimi oddechami i zastąp je głębszymi, wolniejszymi. W opanowaniu tej sztuki pomaga medytacja, która oprócz tego sama w sobie pozwala wyzbyć się poczucia niepokoju czy lęku.

  1. Daj umysłowi chwilę wytchnienia

W momentach kiedy czujesz się niepewnie i brakuje Ci równowagi psychicznej, spróbuj pozbyć się choć na chwilę wszystkich dręczących Cię myśli. Skupienie na problemach przez 24 godziny na dobę nie jest ani zdrowe, ani szczególnie efektywne. Znacznie lepiej poczujesz się, jeśli dasz sobie chwilę odpoczynku myśląc o przyjemnych rzeczach, lub wizualizując w głowie spokojne, piękne krajobrazy. W ten sposób zrelaksujesz się, nabierzesz sił i spojrzysz na swoje problemy świeższym, kreatywniejszym okiem.

  1. Rozpieszczaj… siebie!

Postaw na ucieczkę od otaczającego Cię chaosu i podaruj sobie chwilę czasu na odpoczynek w samotności. Spędź introwertyczny wieczór w wannie z kubkiem ulubionego napoju, idź na spacer do parku lub po prostu wtul się w miękkie poduszki z książką w ręku. Znajdź choć chwilę na relaks każdego dnia, a stres zniknie i Twój poziom spokoju wzrośnie diametralnie.

  1. Daj sobie czas na reakcję

Każdy z nas popełnia czasem błąd bycia non stop gotowym do działania i przygotowanym na szybką reakcję – czy to w pracy, czy w domu. Poczucie obowiązku sprawia, że wydaje nam się, że świat się zawali jeśli nie wykonamy swojego zadania od razu lub nie zareagujemy natychmiast na zaistniały problem. Tymczasem zwykle tak nie jest – o ile nie pracujesz w pogotowiu, jeśli dasz sobie chwilę na przemyślenie sprawy, zwykle podejdziesz do niej rozsądniej i spokojniej. Zredukujesz stres i wyjdzie to z korzyścią dla efektu końcowego i dla Twoich nerwów.

  1. Stawiaj granice

Jako introwertyk powinieneś o tym pamiętać w szczególnym stopniu: jeśli ktoś w Twoim otoczeniu sprawia że odczuwasz niepokój, postaw własne granice. Ogranicz kontakt z tą osobą lub ustal nowe zasady wzajemnych relacji, tak byś mógł chronić swoje zasoby energii. Zyskasz dzięki temu nie tylko siły, ale także nową perspektywę która sprawi że lepiej poradzisz sobie z trudnymi sytuacjami.

  1. Dbaj o swoje wewnętrzne dziecko

Bądź kochającym rodzicem dla dziecka, którym wciąż jesteś gdzieś w środku. Jako dorośli często doświadczamy momentów kiedy jesteśmy wystraszeni lub bezsilni, podobnie jak wtedy kiedy byliśmy małymi dziećmi. Dziecko zwykle szuka wsparcia i ochrony w rodzicach lub opiekunach, i właśnie takim troskliwym rodzicem powinieneś stać się dla samego siebie. Powiedz sobie że dasz radę przetrwać trudny moment, przytul swoje wewnętrzne ‘ja’ i nie wstydź się tego. W końcu jesteś dla siebie bardzo ważny.

  1. Ucisz głos krytyki

Postaraj się stłumić krytyczny głos we własnej głowie. Niestety często jest tak, że jesteśmy największymi wrogami dla samych siebie. Obwiniamy się za to, że nie osiągnęliśmy wyznaczonych celów, lub że czegoś nam brakuje. Pamiętaj że żyjesz najlepiej jak potrafisz, odpręż się. Nie słuchaj głosu mówiącego Ci że nie jesteś wystarczająco dobry i włącz głos, który jest dumny z tego jak wiele osiągnąłeś. Codziennie powtarzaj sobie, że naprawdę dobrze Ci idzie – bo tak jest, nawet jeśli wydaje Ci się że ideał jest jeszcze daleko.

  1. Oprzyj się na kimś

Nie ma nic złego w proszeniu o pomoc. Próbując nieustannie troszczyć się o wszystkich wokół możesz czuć się wyczerpany – pomyśl więc też o sobie. Nie bój się chwycić za pomocną dłoń wyciągniętą w Twoim kierunku przez drugą osobę, poszukaj przyjaznego ramienia na którym mógłbyś się oprzeć i odpocząć. Nie da się zawsze mieć wszystkiego pod kontrolą, chwile słabości to normalna, ludzka rzecz.

  1. Pozwól sobie na dłuższe przerwy dla ducha

Nawet jeśli stosujesz się regularnie do rad związanych z codziennymi chwilami odpoczynku, od czasu do czasu możesz potrzebować czegoś więcej. Stres i problemy mogą kumulować się w Tobie i powinieneś dać sobie okazję, by się ich pozbyć na dobre. Zwolnij tempo, wyjedź na dłuższe wakacje, pobądź przez kilka dni zupełnie sam z dala od rodziny i codziennego środowiska. Zwróć uwagę, że nie chodzi tu o zwykłe wakacje, które same w sobie również mogą być w pewien sposób stresujące. Chodzi tu o odpoczynek duchowy, który pozwoli Ci naprawdę odświeżyć umysł. Tak byś mógł dalej mierzyć się z rzeczywistością, ale już z nowymi siłami.

 

Źródło: https://www.thoughtco.com/ways-to-calm-anxious-spirit-1732182