Dobra komunikacja w związku: 4 strategie dla introwertyków

komunikacjabest couples via Foter.com CC BY-SA

Jeśli jesteś introwertykiem będącym w związku uczuciowym z drugą osobą, najprawdopodobniej zetknąłeś się kiedyś z poniższymi dylematami:

1. „Jak mogę spędzać wystarczająco dużo czasu w samotności, nie raniąc przy tym mojego partnera?”
2. „Jak mogę okazać uczucia swojemu partnerowi, jeśli nie mam w zwyczaju głośno mówić o miłości?”

Mam dobrą wiadomość: podobne wątpliwości są zupełnie normalne i można sobie z nimi poradzić. W jaki sposób?

1. Po pierwsze – zrozum i zaakceptuj własną potrzebę spędzania czasu w samotności

Aby wyjaśnić swoją potrzebę samotności partnerowi, najpierw powinieneś sam ją zrozumieć. Przyjmij otwartą, akceptującą pozycję wobec swojej osobowości i preferencji. Czegokolwiek chcesz, cokolwiek lubisz – to super, masz do tego prawo! Żadne twoje cechy, ani te introwertyczne, ani ekstrawertyczne, nie są złe. To może wydawać się oczywiste, ale warto sobie o tym przypominać.

Po zaakceptowaniu wszystkiego, co odnajdziesz w sobie, zwróć uwagę na to ile czasu dla siebie potrzebujesz i co relaksuje Cię najskuteczniej:

– Czy potrzebujesz wyciszenia w konkretnych momentach dnia? Obserwuj swoje funkcjonowanie przez kilka kolejnych dni. Kiedy najbardziej potrzebujesz czasu dla siebie? Rano, po południu, wieczorem? Przed lub po wykonywaniu jakichś czynności? Co działa na Ciebie najlepiej w takich chwilach? Jeśli zidentyfikujesz kiedy najczęściej potrzebujesz samotności i co pomaga Ci odzyskać energię, będziesz odpoczywać bardziej efektywnie… a do swojego partnera wrócisz wesoły i zrelaksowany 🙂

– Czy istnieją czynniki, które sprawiają że potrzebujesz więcej czasu na osobności? Może dzieje się tak wtedy, kiedy masz dużo obowiązków w pracy, lub spędzasz wieczór na przyjęciu ze znajomymi? Postaraj się zauważyć, jak wiele odpoczynku potrzebujesz i kiedy, tak byś nauczył się uwzględniać go z góry w swoim grafiku.

– Kiedy jesteś zestresowany lub bierzesz udział w kłótni, jak dużo czasu potrzebujesz by się uspokoić? Musi minąć godzina, dwie, a może tylko trzydzieści minut byś zdystansował się do danego tematu i potrafił myśleć o nim bardziej racjonalnie? Jeśli znasz siebie i wiesz ile czasu potrzebujesz, możesz delikatnie poinformować o tym partnera. Dzięki temu druga osoba zrozumie że nie uciekasz od tematu, a jedynie prosisz o chwilę przerwy, dzięki czemu dalsza rozmowa stanie się bardziej konstruktywna.

– Czy Twoja chęć obcowania z innymi ludźmi zmienia się sezonowo? Wielu z nas doświadcza naprzemiennie etapów intensywnej chęci socjalizacji oraz wzmożonej potrzeby prywatności. Czy Ciebie również to dotyczy? Może zmienia się to wraz z porami roku i stajesz się bardziej aktywny latem, a zimą najchętniej zaszywasz się w domu? A może Twój rytm jest tygodniowy i bardzo chętnie wyjdziesz na imprezę w piątek lub sobotę, ale za to niedzielę chcesz mieć w całości dla siebie? Spróbuj odnaleźć taki rytm życia, który da Ci poczucie maksymalnej harmonii. A kiedy już go odnajdziesz, podziel się tą informacją ze swoim partnerem. Pamiętaj że dla niego najważniejsze jest Twoje szczęście i jeśli tylko wytłumaczysz mu swoje preferencje, na pewno je zaakceptuje.

2. Jeśli potrzebujesz czasu dla siebie – powiedz o tym

Jak przekazać swojemu partnerowi że chcesz pobyć sam, tak by to zaakceptował i okazał Ci maksymalne zrozumienie?

Po pierwsze, nie lekceważ swoich potrzeb. Pamiętaj, że respektując je, jesteś szczęśliwszy, wypoczęty i możesz okazać drugiej osobie większe zaangażowanie. To oznacza korzyść zarówno dla Ciebie, jak i dla Twojego partnera. Uwzględniając ten fakt, będzie Ci łatwiej w naturalny sposób komunikować własne potrzeby, co wyczuje także Twoja druga połówka.

Prosty i czytelny komunikat mógłby brzmieć na przykład tak: „Kochanie, myślałam ostatnio o tym, jak mogłabym lepiej zadbać o siebie i wnieść do naszego związku więcej radości i energii. Zauważyłam że bardzo potrzebuję … (orientacyjna ilość) czasu dla siebie, w samotności, na odpoczynek i regenerację. Dzieje się tak zwłaszcza … (np. pora dnia, roku, czy konkretne zdarzenie). Po takim odpoczynku możemy resztę czasu spędzić razem, na czym bardzo mi zależy. Czy to jest dla Ciebie dobry układ?”

3. Zrozum i podkreślaj to, w jaki sposób okazujesz i odbierasz miłość

Bardzo pomocna może tu okazać się koncepcja opisana w książce „5 języków miłości” napisanej przez Gary Chapman. Przejdź przez 5 wymienionych poniżej języków i zastanów się, które z nich są Ci bliskie i przychodzą Ci z łatwością, a które chciałbyś opanować, ale nie są dla Ciebie naturalne.

– Cenny czas: Znaczące oraz zabawne chwile spędzone razem

– Przekaz werbalny: Komplementy, wsparcie słowne, deklaracja miłości

– Prezenty: Większe lub mniejsze podarunki rzeczowe

– Dobre uczynki: Pomocne gesty, które czynią czyjeś życie łatwiejszym i przyjemniejszym

– Dotyk: Wyrażanie uczuć poprzez dotyk i bliskość fizyczną

Które z nich są najbardziej zgodne z Twoją naturą? Być może inny będzie Twój preferowany sposób wyrażania miłości, a w inny sposób chciałbyś by druga osoba okazywała uczucia Tobie. Na przykład możesz uwielbiać bliskość fizyczną jeśli jest inicjowana przez Twoją partnerkę, ale sam wolisz wyrażać miłość poprzez drobne uczynki, które umilają życie ukochanej.

4. Mów o tym w jaki sposób wyrażasz miłość

Jeśli Twoja druga połowa często powtarza „Chciałbym żebyśmy spędzali więcej czasu razem”, lub „Naprawdę lubię, kiedy prawisz mi komplementy”, w jasny sposób komunikuje Ci swój preferowany sposób otrzymywania miłości. Dzięki takiej wiedzy możesz dawać drugiej osobie jeszcze więcej niż dotychczas i to w sposób najlepiej dopasowany do Was obojga.

Na przykład, jeśli partner ma świadomość że lubisz wyrażać uczucia poprzez bliskość fizyczną, zacznie podświadomie kojarzyć dotyk z miłością. Dzięki temu, im częściej będziesz się do niego przytulać, tym bardziej będzie czuł się kochany i doceniony.

Warto również próbować uczyć się tego języka miłości, który ta druga osoba rozumie najlepiej. Na przykład jeśli Twoja partnerka lubi otrzymywać komplementy, zapytaj co jest w nich dla niej ważne i jak się czuje, kiedy je słyszy. Dowiedz się, jakie były najmilsze komplementy jakie kiedykolwiek usłyszała. Zrozumienie i poznanie drugiej osoby pomoże Ci kochać w taki sposób, w jaki oczekiwałaby tego Twoja ukochana.

Najprawdopodobniej okaże się, że uwzględnienie potrzeb partnera czy partnerki nie wymaga tak naprawdę dużego wysiłku. Może np. za każdym razem kiedy pomyślisz „ślicznie dziś wyglądasz”, wystarczy wypowiedzieć to na głos zamiast trzymać takie myśli dla siebie. Już sama inicjatywa może zdziałać cuda, jeśli tylko ją podejmiesz.

Odkrywanie zarówno własnych potrzeb jak i preferencji partnera przynosi dużo satysfakcji, zwłaszcza jeśli w efekcie pozwala Wam poczuć się lepiej – z sobą samym i ze sobą nawzajem. Pamiętaj o tym zwłaszcza jako introwertyk, i nie zaniedbuj tak ważnego elementu związku jak dobra komunikacja. By dwie osoby mogły zbudować między sobą wyjątkową więź i bliskość, muszą najpierw zadbać o to, by każda z nich czuła się wyjątkowa i ceniona jako jednostka. Dopiero z takich jednostek można stworzyć silną i szczęśliwą parę.

 

Źródło: https://www.quietrev.com/4-strategies-to-communicate-introvert-relationship-preferences/